Rozpoczynam cykl trzech artykułów podsumowujących pierwszy rok mojego blogowania oraz sprzedaży kursów. Na dziś przedstawię Wam statystyki z Google Analytics oraz Google Search Console, które udało mi się osiągnąć w 365 odkąd powstał mój pierwszy wpis (Jak zaczęłam swoją przygodę z freelancem).

Ogólne statystyki

  • Napisałam 100 artykułów – tak się składa, że poprzedni wpis pisany dokładnie rok po założeniu bloga był tym setnym. Tak, to był przypadek 🙂 Co około 3 dni pojawiał się na moim blogu nowy artykuł.
  • Zdobyłam kilkaset linków zewnętrznych kierujących do mojej strony z 40 różnych domen. W większości były to artykuły gościnne, wywiady lub polecenia moich artykułów przez innych blogerów. Jestem z tego wyniku bardzo dumna <3
  • Przeprowadziłam 6 artykułów gościnnych na moim blogu – między innymi z Jest Rudo, Urszulą Phelep, Niebałaganką oraz 3 artykuły wspólne, do których zaprosiłam więcej osób. Myślę, że powinno na moim blogu znaleźć się więcej takich artykułów. Plan na 2017, aby przynajmniej raz w miesiącu taki artykuł się pojawił.
  • Zdobyłam całkiem sporo fanów w social media – kilka tysięcy fanów na Facebooku, prawie tysiąc na Instagramie. Bardzo się cieszę z tych wyników. Jednak wiem, że muszę trochę popracować nad Twitterem i Google+, bo bardzo kuleją.
  • Jesteśmy Interaktywne – już ponad 1200 osób jest w mojej grupie wsparcia, w której dodajemy swoim WWW skrzydeł każdego dnia! Bardzo cieszy mnie to, że jest w tej grupie tyle wspaniałych osób, które mają czas, aby się wzajemnie wspierać w swoich działaniach.
  • Postawiłam swoje pierwsze kroki z newsletterem – już około 1000 osób dołączyło do mojej interaktywnej listy, której raz na dwa tygodnie przesyłam maila z powiadomieniem o nowościach. Mimo, że był to dla mnie typowo eksperymentalny projekt to mam całkiem sensowy współczynnik otwarcia wiadomości ok. 40%. Za zapis w prezencie czytelnicy moi dostają ćwiczenia do planowania strony WWW.

Ruch – statystyki z Google Analytics

Poniżej przedstawiam swoje statystyki z Google Analytics z ostatniego miesiąca. Wyczyściłam je na te potrzeby ze spamu, jaki ostatnio coraz częściej pojawia się w takich wynikach. Najbardziej dumna jestem z bardzo niskiego współczynnika odrzuceń – oznacza on, że prawie 65% osób po trafieniu na moją stronę zostaje w niej na dłużej i przechodzi do kolejnych podstron/artykułów. Bardzo zadowalający jest także prawie 3 minutowy czas trwania sesji. Cieszy mnie to, że lubicie się u mnie zatrzymać na dłużej.

Jak widzicie pod peak’ami na wykresie znajdują się malutkie chmurki. Są to adnotacje, które używam w Google Analytics, aby móc powiązać różne wydarzenia z ich skutkami w ruchu. Pierwszą z nich jest informacja, że jeden z moich artykułów trafił na Wykop – stąd większy ruch, natomiast w drugim zanotowałam zakup reklam na jeden z moich artykułów (prezenty dla geeka na gwiazdkę), który także spowodował zwiększony ruch na stronie.

Cudowną wiadomością było dla mnie także przekroczenie granicy 5000 użytkowników w ciągu miesiąca na stronie. Uważam, że jest to bardzo dobry wynik dla bloga technicznego skierowanego głównie dla kobiet. Jednak liczę, że ta tematyka przestanie być niszowa i zacznie ściągać w kolejnym roku jeszcze więcej głodnych wiedzy.

Statystyki z Google Analytics - podsumowanie roku blogowania

Demografia – statystyki z Google Analytics

Zaskoczeniem dla mnie było to, że czyta mnie prawie 40% procent mężczyzn, tymczasem na Facebooku proporcje te są trochę bardziej sfeminizowane, bo wśród moich fanów jest aż 88% kobiet. Myślę, że to bardzo dobrze, że każdy jest w stanie znaleźć tutaj coś dla siebie.

Grupy wiekowe mnie nie zaskakują, najwięcej osób jest w wieku 25-34 lat, ja mam 28 lat i najłatwiej jest mi pisać dla podobnej grupy wiekowej, więc pewnie jeszcze przez kilka lat ten trend się zachowa. Planuję dodawać więcej video, więc być może w przyszłości powiększy się grupa 18-24.

Statystyki z Google Analytics - podsumowanie roku blogowania

Źródła – statystyki z Google Analytics

Bardzo zadowolona jestem z rozkładu źródeł, z których wchodzicie na moją stronę. Coraz bardziej zbliża on się do takiego idealnego. A jaki on jest? Taki, że źródła wejść są różnorodne. Dzięki temu, jeśli jeden z kanałów zawiedzie to nie zwijamy biznesu tylko mamy w zanadrzu kolejne. Czyli załóżmy, że za 10 lat social media przestaną istnieć (mało prawdopodobne) lub po prostu Facebook mnie zbanuje (mało prawdopodobne, ale jednak możliwe) to mogę skorzystać z innych sposobów dotarcia do czytelników np. newsletter, SEO itd.

Jakie wnioski z poniższego diagramu? Muszę popracować nad grupą do newslettera, jeśli chcesz mi z tym pomóc to uderzaj tutaj oraz pracuję także nad większą rozpoznawalnością swojej marki oraz ilością artykułów w formie kompendium, które chętnie zapisywane są w zakładkach przeglądarki – te działania zwiększą liczbę wejść bezpośrednich na moją stronę.

Statystyki z Google Analytics - podsumowanie roku blogowania

Najlepsze artykuły – TOP 10

Poniżej znajdziecie 10 moich najlepszych artykułów tego roku – głosowaliście na nie swoimi wejściami, a zdecydowały statystyki z Google Analytics. Wśród nich są artykuły archiwalne, które zostały wysoko wypozycjonowane w Google oraz chętnie udostępniane przez innych i zapisywane w zakładkach przeglądarki. Jest także jeden napisany na właściwy temat o właściwej porze, który łączy wszystkie powyższe źródła oraz trafił dodatkowo na Wykop.

  • Darmowe szablony WordPress – marzec 2016 – mój najlepiej wypozycjonowany artykuł, specjalnie pod SEO zatytułowałam go świadomie z błędem. Widzicie go? Pozdro dla kumatych!
  • Prezenty dla programisty lub geeka – TOP 20 pomysłów na gwiazdkę – artykuł napisany odpowiednio wcześnie przed gwiazdką, aby zdążył się wypozycjonować, kiedy fraza będzie często wpisywana w wyszukiwarkę, oprócz tego trafił on na Wykop oraz promowałam go za niewielką kwotę w reklamach na Facebooku (zazwyczaj tego nie robię, był to z mojej strony eksperyment – i to udany).
  • Mam zlecenie – podejmiesz się? – artykuł gościnny, do którego zaprosiłam 8 blogerek, które prowadzą własne biznesy. Dziewczyny udostępniły ten artykuł u siebie i zdobył on bardzo dużą popularność.
  • Link party – powiększ grono odbiorców swojego bloga! – w tym artykule zestawiłam według dni tygodnia grupy na Facebooku, w których organizowane są link party. Bardzo wiele osób zapisało sobie ten artykuł w zakładkach i odwiedza go codziennie. W ten sposób zwiększyłam liczbę wejść bezpośrednich na swojego bloga.
  • Chcę tworzyć strony www – jakie studia wybrać? – ten wpis nie był do końca skierowany do mojej grupy docelowej, ale jako osoba, która tworzy strony internetowe miałam duży problem z wybraniem odpowiedniego kierunku studiów, więc postanowiłam kolejnym rocznikom chociaż trochę ułatwić ten wybór. W tym celu zaprosiłam do artykułu gościnnego, aby opowiedziały swoją historię edukacji. Oprócz udostępnienia przez nich tego artykułu, wylądował on bardzo wysoko w pozycjach wyszukiwarki i każdego miesiąca jest bardzo często odwiedzany. Cieszy mnie to, będzie większa konkurencja na rynku i strony WWW będą ładniejsze! 🙂
  • Śpię i zarabiam – 5 sposobów na pasywne zarobki w Internecie – artykuł o sposobach na zarobki w Internecie, zestawiłam w nim moje sposoby na dodatkowy dochód. Skąd tak duży ruch na nim? SEO!
  • Jak szukać klientów – 15 sposobów na pozyskiwanie zleceń! – w tym artykule streściłam moje wystąpienie na tegorocznym WordCampie, jest on istnym kompendium wiedzy, na temat pozyskiwania klientów. Z tego powodu wiele osób zapisało go sobie i często do niego wraca. Dodatkowo wiele blogerów polecało go w swoich zestawieniach ciekawych artykułów. Jestem z tego powodu bardzo dumna i będę pisać takich wpisów więcej 🙂
  • Ile kosztuje stworzenie strony WWW? – ten artykuł napisałam specjalnie pod SEO oraz dla moich potencjalnych klientów, aby zaznajomić ich z moimi ogólnymi widełkami realizacji strony internetowej. Dzięki temu co miesiąc odwiedza go całkiem liczne grono, dlatego warto pisać artykuły fundamenty na najczęściej pojawiające się pytania klientów.
  • Pomysły na artykuły blogowe – 30 genialnych inspiracji na Twój tekst! – kolejny artykuł w formie kompendium, zamieściłam w nim 30 pomysłów na tematy artykułów. Bardzo często polecany przez innych blogerów artykuł, skąd ma tak dużo wejść.
  • Niebałaganka – jak dbać o porządek na blogu? – wywiad – ostatni artykuł, który zakwalifikował się do TOP 10 to wywiad, który przeprowadziłam z Niebałaganką o jej sposobach na porządki na blogu. Ania wspomniała o nim na swoim blogu.

Geografia – statystyki z Google Analytics

Miejsca, z których odbiorcy wchodzą na moją stronę nie mają dla mnie zbyt wielkiego znaczenia, bo prowadzę biznes online. Większe znaczenie będzie miała dla mnie mapa Polski w momencie, jeśli planowałabym samodzielną organizację serii warsztatów w różnych miastach – jednak na razie nie jest to moim celem. Chociaż chętnie przyjmę zaproszenia na prelekcje na różnych wydarzeniach.

To po co zamieściłam tutaj tą mapkę? Ładnie komponowała się w tym zestawieniu 😉

Statystyki z Google Analytics - podsumowanie roku blogowania

Najczęstsze frazy

Poniżej najczęstsze frazy wpisywane w Google, po których trafiacie na moją stronę. Wiele z nich ma różne warianty, ponieważ są przeze mnie typowo wypozycjonowane pod frazy z długiego ogona.

  • “prezent dla programisty”, “prezenty dla programisty”, “gadżety dla programisty”
  • “darmowe szablony wordpress”, “wordpress szablony”, “darmowe szablony wordpress 2016”, “szablony wordpress”
  • “jestem interaktywna”, “ola gościniak”, “imagospot”
  • “google fonts polskie znaki”
  • “pasywne zarabianie”
  • “ile kosztuje stworzenie strony internetowej”, “ile kosztuje strona na wordpressie”
  • “projektowanie stron internetowych studia”
  • “wordpress org czy com”
  • “jak przygotować zdjęcia na stronę internetową”
  • “zmiana domeny wordpress”

Najciekawsze frazy

Z ciekawości przejrzałam także te rzadziej wpisywane frazy, aby zobaczyć czy trafiali do mnie także Ci bardziej “zagubieni” odbiorcy. Rzeczywiście pojawiło się kilka takich kwiatuszków, ale nie było ich dużo. Obawiam się jednak, że nie znaleźli oni na moim blogu odpowiedzi na swoje rozterki, dlatego odpowiem na nie poniżej.

  • warto sluchac przyrody” – uważam, że warto, bo to bardzo relaksuje
  • “najbrzydszy kolor laptopa” – według mnie jest to czerwony, bo nienawidzę tego koloru #jestembykiem
  • “backend po polsku” – w przypadku backend developera jest to po prostu “programista od bebechów”, czyli tego co nie widać, ale jest potrzebne, aby program/aplikacja działała
  • “jak wyszukać słowo” – chyba udało Ci się wyszukać nawet 3 słowa. Gratki!
  • “będzie do portfolio” – o tak, często to słyszę, ale zazwyczaj od osób, które nie zostaną nigdy moimi klientami
  • “ola obok mnie pobierz” – naprawdę nie wiem o co chodzi, przykro mi
  • “gra rozwal swój telefon” – nie polecam w nią grać, no chyba, że iphonem #nielubieapple
  • “o co chodzi z pokemonami” – też nie wiem o co chodzi, ale muszę złapać je wszystkie #tosilniejszeodemnie
  • “tabelki do pobrania” – to zależy od ich przeznaczenia.
  • “mów teraz halo” – halo, mówię, słychać mnie?! A serio? Nie mam pojęcia, na jaki artykuł trafiła ta osoba z tą frazą #ococho

Rozpisałam się znacznie bardziej niż zamierzałam, ale wszystko wydawało mi się w tym rocznym zestawieniu ważne. Zwłaszcza, że w ankietach na Facebooku zdecydowaliście, że temat mojego kolejnego kursu to statystyki z Google Analytics, dlatego częściej będzie się przewijał tutaj temat statystyk. Natomiast, jeśli chcesz także wypozycjonować dobrze swoje treści to mogę Ci polecić mój kurs online z SEO, według którego działam nad tą stronę. Jest on napisany przystępnie, bo w końcu jestem praktykiem i lubię mówić ludzkim językiem! (i to nie tylko na święta) 😉

Niedługo napiszę artykuł jakie działania podjęłam w ciągu ostatniego roku, aby osiągnąć takie rezultaty. Zatem stay tuned!

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

26 Komentarze

  • “mów teraz halo” mnie rozbroiło 😀
    Bardzo miło czytało się Twoje podsumowanie i brawo za taki owocny rok! A teraz zmykam czytać o prezentach dla geeka 🙂

    pozdrawiam!

  • Gratuluję wyników! 🙂 Jednocześnie mam pytanie- kiedyś w moim GA była opcja sprawdzenia linków zewnętrznych odsyłających do strony. Od paru miesięcy ta opcja zniknęła i zastanawiam się, czy nie przeniesiono jej gdzieś indziej. Skąd dokładnie wzięłaś te statystyki dot. linków jeśli można wiedzieć? 🙂

    • Do tego zestawienia dane na temat linków wzięłam z Open Site Explorer – https://moz.com/researchtools/ose/ W Google Analytics też można je sprawdzić, ale trzeba sobie odpowiednio pokonfigurować wszystko – dłuższy temat. Pewnie dokładnie opiszę to w kursie 🙂

  • Super wyniki, oby tak dalej! 🙂

    • Dzięki! Jestem ciekawa jak będzie wyglądał kolejny rok 🙂

  • Bardzo się cieszymy – my również bijemy rekordy na allnaturals.pl ponad 15 K w miesiącu. Też jesteśmy ciekawi nowego roku. Życzmy sukcesów.

  • Brawo piękne osiągnięcia!

    • Dzięki! Dopiero się rozkręcam, to był pierwszy testowy rok – teraz na drugi już wiem co się sprawdza i przede wszystkim wiem, czego chcę 🙂

  • Bardzo fajny pomysł na wpis, może kiedyś sobie podkradnę – jak dorobię się podobnych zasięgów 🙂

    • Podkradaj koniecznie! Bardzo przydają się takie podsumowania – łatwiej ukierunkować swoje kolejne działania 🙂

  • Bardzo ładny wynik, gratuluję 🙂 Z pewnością wymagało to od Ciebie sporego nakładu pracy, ale statystyki udowadniają Ci, że było warto. Tak trzymaj!

    • Dzięki! Starałam się codziennie przeznaczyć na bloga chociaż godzinkę, teraz jest ten czas wpisany w mój dzień pracy 🙂

      • To powiem szczerze, że godzina to nie jest wiele…ale widocznie potrafisz tę godzinę wykorzystać maksymalnie. Twoja grupa na fb jest rewelacyjna i bardzo dużo z niej korzystam, poznałam mnóstwo wspaniałych ludzi. Gratuluhe sukcesu- bo to jest sukces i super, że się z nami nim dzielisz ;D Możesz być z siebie dumna. Twoja praca nie poszła na marne ;D

        • Dziękuję Kochana! Długo zastanawiałam się, czy upublicznić te statystyki, bo wiele blogerów ma znacznie wyższe. Wręcz trochę obawiałam się komentarzy w stylu “6k – czym ona się chwali?” 😉 Jednak chwalę się, bo moim celem było ok. 5k w rok, spełniłam go i jestem z siebie rzeczywiście bardzo dumna <3
          W tej godzinie nie liczę czasu, jaki spędziłam na realizacji tej strony, wtedy myślę, że byłyby jakieś 2h dziennie 🙂 Bardzo się też cieszę, że grupa na FB zdaje rezultat, bo właśnie Twoje słowa to potwierdzają.

  • Wspaniałe podsumowanie. Gratuluję sukcesu! Życzę Ci w przyszłym roku – podwojenia sukcesów!

  • Gratuluję wyników!
    A listy fraz wpisanych przez “zagubionych użytkowników” to moje ulubione posty na blogach. 🙂

  • Pozazdrościć wyników można. Gratulujemy sukcesów i życzymy dalszej wytrwałości 🙂

  • Zdobyła ,,całkiem sporo fanów” HA! Widzę, że humor dopisuje 🙂 Tylko kilka tysięcy, takie tam, nic wielkiego 🙂

    Dziękuję za ten rok Twojej pracy, mnie bardzo pomogła!

    • Wiesz, nie odczuwam tego, jako jakiegoś wielkiego sukcesu. Ponieważ ten rok był rokiem łączenia i po prostu połączyłam 3 moje fanpage, które miałam od 4 lata z różnymi moimi działalnościami: realizacją WWW, fotograficzną i blogową, bo doszłam wreszcie do genialnych wniosków, że to wszystko to jestem ja i po co to dzielić. Więc duża większość fanów była już ze mną wcześniej. Chociaż rzeczywiście w tym roku znacząco wzrosła 🙂

      Bardzo się cieszę, że mogłam pomóc!

  • Imponujące rezultaty 🙂 oby tak dalej 🙂

  • Z sukcesów trzeba się cieszyć oraz chwalić.

  • o tak, post o tym jak to zrobiłaś będzie baaardzo mile widziany:)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *