Zastanawiasz się, jak znaleźć pomysł na sklep internetowy, produkty oraz uporać się z obawami? W tym artykule opowiem Ci więcej o sklepach online, czyli świetnym sposobie na biznes online. 

Prowadzenie sklepu online ma naprawdę wiele zalet: począwszy od dodatkowego dochodu, poprzez więcej wolności, a skończywszy na zarabianiu na swoich pasjach. Zobacz, jak wyglądała moja historia ze sklepem internetowym oraz jakie mam rady dla każdego, kto chce zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci!

Android | Spotify | iTunesSpreaker | StitcherSoundcloud | YouTubeRSS

Czego się dowiesz z tego artykułu? 

  1. Jaka jest historia mojego sklepu?
  2. Jak pracuję nad sklepem? Delegowanie, minimalizowanie kosztów i automatyzacja.
  3. Jakie są zalety prowadzenia sklepu online?
  4. Poznasz obawy, które blokują przed działaniem, a także ich rozwiązania!
  5. Na co warto zwrócić uwagę przy planowaniu koncepcji sklepu?
  6. Premiera e-booka o sklepie online i otwarcie zapisów na kurs Woo i WP!

Sklep Jestem Interaktywna

Prowadzę bloga już od 4 lat, a raptem po roku stał się moim głównym źródłem dochodu. Jak to się stało? Prócz bloga założyłam także własny sklep internetowy z produktami elektronicznymi. Na początku blogowania podjęłam decyzję, że nie będę zarabiała na współpracach, a moim głównym źródłem dochodu będą własne produkty. Co więcej, sklep online okazał się dużo bardziej opłacalny, niż wykonywanie zleceń dla klientów, jako freelancerka.

Jak to zrobić sprytnie?

Przy prowadzeniu swojego sklepu jestem zwolenniczką delegowania zadań, automatyzacji i minimalizowania kosztów. Bardzo często polecam też takie rozwiązania każdemu, kto chce zacząć przygodę ze swoim sklepem. Sama także nie inwestowałam dodatkowych pieniędzy w swój biznes online, a starałam się tylko wydawać te, które na sklepie zarobiłam. Dzięki temu wprowadzałam nowe funkcjonalności z czasem i dobrze przetestowałam swój pomysł.

Delegowanie

Dzięki delegowaniu mam więcej czasu na te rzeczy, które są dla mnie najważniejsze, jak i sprawiają mi największą frajdę, czyli przygotowywanie merytorycznych treści, robienie grafik, czy skład e-booka. Team Jestem Interaktywna tworzy już kilka osób, które wspierają mnie w pracy, a jednocześnie odciążają z tych zadań, które nie sprawiają mi satysfakcji. Jeśli chcesz sprawdzić, jakie zadania deleguję w swoi biznesie, to odsyłam Cię do artykułu: delegowanie zadań.

Minimalizowanie kosztów

Minimalizowanie kosztów sprawia, że mogę poświęcić mniej czasu na promocję, ale ciągle mieć dobry dochód ze sprzedaży produktów. Stosując takie rozwiązanie, nie muszę pracować od rana do wieczora, ale jednocześnie mieć sprawnie działający biznes online, który daje mi frajdę!

Automatyzacja

W swoim sklepie stosuje rozwiązania, które pozwalają na automatyzację procesu zakupu. Niezależnie od pory dnia i nocy, klient może dokonać zakupu i od razu otrzymać produkt wirtualny – produkty elektroniczne z miejsca są mu one wysyłane po opłaceniu należności. Nie muszę nic robić. Współpracuję także z magazynem, dlatego, po zamówieniu produktu fizycznego, wysyłką także zajmuje się firma logistyczna, z którą współpracuję.

Dlaczego warto mieć sklep online?

Sklep online to świetny pomysł nie tylko na dodatkowy dochód, ale i pracę na pełen etat. Co istotne, zarobki ze sklepu online nie są stricte uzależnione od Twoich przepracowanych godzin pracy. Możesz skalować dochód ze swojego sklepu i pracować znacznie mniej niż np. na etacie. To ty decydujesz, kiedy, jak i gdzie będziesz pracować nad sklepem. Więcej o tym, dlaczego warto mieć sklep online, a także innych kwestiach, jakie się z nim wiążą, przeczytasz w artykułach: koszty założenia sklepu internetowego i dlaczego warto mieć sklep online.

Najczęstsze obawy

Kwestie prawne, technologia i koszty to 3 największe obawy, które pojawiają się przy tworzeniu sklepu online. Wiele osób blokują one na tyle, że Ci zwlekają z działaniem w nieskończoność. Jeśli marzy Ci się sklep online, to zamiast rezygnować przez strachy, rozłóż je na czynniki pierwsze. Sprawdź, czy faktycznie Twoje obawy mają uzasadnienie, a jeśli tak, to zastanów się, jak rozwiązać te problemy. Nie pozwól, by to Cię hamowało przed spełnianiem swoich marzeń.

Kwestie prawne

Chcesz prowadzić sklep po godzinach i zastanawiasz się, jak to rozwiązać prawnie? A może, gdy słyszysz polityka prywatności, pliki cookies, to zaczynasz panikować i skutecznie blokuje Cię to przed tworzeniem sklepu online? Jeśli tak, to polecam Ci dwa miejsca w sieci, które szybko pozwolą Ci zapoznać się z tematem, jak i uporać się z kwestiami prawnymi: Wojciech Wawrzak, który ma pakiety dokumentów dla sklepu online oraz dużą bazę darmowej wiedzy, oraz Kasia Pszonicka, która napisała świetny artykuł do działalności nierejestrowanej.

Technologia

Kolejną obawą jest technologia. To także nic trudnego! Jeśli masz stronę WWW na WordPressie, to wystarczy, że zainstalujesz darmową wtyczkę WooCommerce i dosłownie wyklikasz swój sklep online. Bez problemu zrobisz to samodzielnie, co więcej, stworzyłam także kurs online, w którym pokazuje Ci, jak to zrobić krok po kroku.

Koszty

Koszty stworzenia sklepu online wcale nie muszą być duże! Wiesz, że ja przez pierwszy rok działania swojego sklepu nic nie zapłaciłam? Miałam już swojego bloga na WordPressie, skorzystałam z darmowej wtyczki WooCommerce  i gotowe!

Jeśli jeszcze nie masz strony WWW i chcesz ją założyć, to koszty hostingu i domeny to maksymalnie kilkaset złotych rocznie. Ta kwota jest i tak już zawyżona, bo równie dobrze możesz zmieścić się w kilkudziesięciu złotych. Jak na start brzmi to całkiem dobrze, prawda?

Pomysł na sklep internetowy

Po zdobyciu wiedzy o prawie, technologii, jak i kosztach czas w końcu przejść do tworzenia koncepcji sklepu online. Weź kartkę i długopis i najlepiej rozpisz swój plan na papierze. Zastanów się, jaki jest Twój pomysł na sklep internetowy, co chcesz sprzedawać, ile chcesz pracować, jakie byłyby idealne zarobki dla Ciebie? Na spokojnie rozpisz odpowiedź na każde pytanie i miej tę kartkę z planem zawsze na wierzchu.

Kto jest Twoim klientem?

Gdy planujesz swój sklep online, zastanów się, kto będzie Twoim klientem? Na jakie potrzeby Twoich klientów będą odpowiadały produkty, które tworzysz? Wizja grupy docelowej ułatwi Ci także zadbanie o odpowiednie produkty w sklepie — takie, które faktycznie się tym osobom przydadzą.

Dla przykładu: grupą docelową mojego sklepu są osoby samodzielne, które chcą się uczyć i stawiają na niskokosztowe rozwiązania. Często są to kobiety na urlopie macierzyńskim, bądź takie, które pracują na etat, jednak chciałyby zarabiać na swoich pasjach online. Jaka jest Twoja grupa docelowa?

Misja i wartości

Przy tworzeniu koncepcji sklepu, jak i jego nazwy bardzo ważne jest także zastanowienie się nad swoją misją i wartościami. To pomoże Ci w późniejszym spójnym budowaniu swojego biznesu online, jak i podejmowaniu ważnych decyzji. Jedną z moich najważniejszych wartości jest zaufanie. Każdą decyzję w swoim biznesie podejmuję właśnie w oparciu o tę wartość.

Na tym etapie pomyśl, co jest dla Ciebie najważniejsze. Przeczytaj te wartości i wybierz 3, które najlepiej odzwierciedlają Twoje podejście do biznesu: elastyczność, zaufanie, wolność, zdrowie, mądrość, kreatywność, wyobraźnia, wygoda, autentyczność, bezpieczeństwo, energia, komfort, spokój, satysfakcja, wsparcie, odpowiedzialność społeczna, radość, lojalność, ekologia, harmonia, perfekcjonizm, niezależność, pasja, czy dostępność wiedzy. Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Jakiś czas temu zapytałam też kilka inspirujących osób o misję ich firm. Może się zainspirujesz?

Nazwa sklepu

Gdy już wiesz, kto będzie Twoim klientem, a także jaka jest Twoja misja i wartości, możesz przejść do nazwy sklepu. W e-booku o sklepach online poświęciłam temu naprawdę wiele miejsca, dlatego teraz nie będę się na ten temat rozpisywać. Ważne, by nazwa Twojej działalności, była łatwa do zapamiętania, kojarzyła się z tym, co robisz, a także by nie była już wcześniej wykorzystana przez kogoś innego. Te wszystkie aspekty należy wziąć pod uwagę przy burzy mózgów dotyczącej nazwy Twojego sklepu online.

Pomysł na produkty

Na sam początek świetne są produkty wirtualne. Te umożliwiają stworzenie sklepu online z pełną automatyzacją, jak i są niskokosztowe. By stworzyć e-booka, wystarczy program typu Word, a jedyne, w co naprawdę warto zainwestować to redakcja i korekta, by e-book był przyjemny w odbiorze. Prócz produktów wirtualnych na start świetne będą także usługi, jednak tutaj warto mieć na uwadze, że taki produkt ciężko skalować, czyli to, ile zarobisz, jest ściśle powiązane z tym, ile konkretnie czasu na pracę poświęcisz. W sklepie możesz sprzedawać także produkty fizyczne. Te wiążą się z większym nakładem finansowym — zarówno w materiałach, dystrybucji, czy ich stworzeniu.

Jak testować pomysły?

Jeśli śledzisz mnie na bieżąco, to wiesz, że lubię minimalizować koszty, jak i testować swoje pomysły. Z tego powodu często pytam Interaktywną społeczność, jakie materiały są dla niej przydatne? Co sprawia im trudność? Czego by się nauczyli? Jeśli masz już swoją społeczność, to pytaj, rób ankiety i czytaj, jakie Twoja grupa docelowa ma oczekiwania i problemy. Na tej podstawie możesz tworzyć swoje produkty – wtedy będziesz mieć pewność, że znajdą one klientów i faktycznie będą przydatne!

Dobrym sposobem, by przetestować swoje pomysły, jest przedsprzedaż, jak i zapisy na listę oczekujących. Dzięki przedsprzedaży sfinansowałam wydanie swojej książki “Bądź online”, a osoby, które dołożyły swoją cegiełkę mogły skorzystać ze świetnych bonusów.  Kolejną metodą, którą stosuję są zapisy na listę oczekujących. Zbieram wtedy kontakty do osób, które są zainteresowane danym produktem, pytam je o zdanie, sprawdzam, jakie jest zainteresowanie, a także udostępniam bezpłatne materiały i korzystne zniżki. Na temat niskobudżetowego sprawdzania pomysłów napisałam cały artykuł, który możesz przeczytać tutaj.

A tutaj wypisałam linki poruszane w podkaście “Pomysł na sklep internetowy”:

Skąd pobrać podkast Ola GO?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • iTunes – słuchaj podkastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • Soundcloud – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Stitcher – słuchaj za pomocą aplikacji
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz
  • Pobierz – Pobierz ten odcinek i słuchaj tam, gdzie chcesz.

Jak wygląda Twój sklep online?

Jestem ciekawa, jak wygląda Twój sklep online? Już sprzedajesz w sieci, czy może dopiero masz pomysł na sklep internetowy? Daj znać w komentarzu!

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

3 Komentarze

  • Produkt jest tak naprawdę w nas. Każdy ma coś do zaoferowania. Czasem nasz pomysł można przenieść na różne typy produktu.

  • Otóż to, ale mimo to inspirujący wpis, pozdrawiam

  • Witam,

    Potrzebuję blog / sklep internetowy w układzie 9 okienek (ikon) z nazwą na pierwszej stronie lub drugiej przy założeniu, że pierwsza to jest wstęp. Potem na każdej stronie nowo otwartej z poprzedniego okienka (każdego z tych dziewięciu) ponownie 6 do 9 okienek (ikon) z nazwą i po kliknięciu na każde odpowiedni do tematu dodatkowy tekst.

    Tak aby nie było na pierwszej stronie jak i na drugiej za dużo ikon (okienek) i wszystko było czytelne.

    Czy to jest fizycznie realne?

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *